Możliwości naszej stacji meteo – analiza zależności opadów od ciśnienia atmosferycznego i przejscia frontu chłodnego nad Szczecinem
Nasza stacja prowadzi stały pomiar parametrów pogodowych. Dzisiaj przyjrzymy się sytuacji pogodowej z wczoraj, 31 sierpnia.
Możemy zauważyć na wykresie rozkładu ciśnienia atmosferycznego, że w godzinach rannych 31 sierpnia wartości ciśnienia uległa obniżeniu. Natomiast na wykresie rozkładu opadów atmosferycznych widzimy, że w tej sytuacji barycznej towarzyszą intensywne opady atmosferyczne.
Wniosek jest jednoznaczny: opady atmosferyczne mogą mieć trzy genezy. Albo są to opady na froncie atmosferycznym, albo są to opady konwekcyjne lub są to opady orograficzne – wymuszone wysokością rzeźby terenu. Zobaczmy na zdjęciu satelitarnym, że akurat w tym okresie nad południowym Bałtykiem przechodził ośrodek niżowy a tylko z niżem związane są fronty atmosferyczne i akurat taki front chłodny przechodził w nocy z 30 na 31 sierpnia. Stacja meteo ten fakt odnotowała a nasi uczniowie będą analizowali podobne sytuacje pogodowe Szczecinie.
Pozdrawiam.
Tomasz Porębski
„Ekopracownia – zielone serce szkoły”
Chcemy się pochwalić nagrodą finansową otrzymaną przez naszą szkołę. W projekcie „Ekopracownia – zielone serce szkoły” organizowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie wygraliśmy 75 000 PLN, które przeznaczyliśmy już na stworzenie profesjonalnej stacji meteorologicznej – opartej na czujnikach i elektronice, zasilanej panelem słonecznym, przesyłającej zdalnie on-line aktualne wartości parametrów meteorologicznych.
Stację będziemy wykorzystywali do badania klimatu Szczecina i miejskiej wyspy ciepła na geografii i naukach przyrodniczych.
Wkrótce więcej naukowych informacji.
Pozdrawiam.
Tomasz Porębski – opiekun projektu
Odwieczna walka morza z lądem…
W drugim tygodniu ferii zimowych na wybrzeżu miał miejsce bardzo duży sztorm.
Kołobrzeg w swojej lini brzegowej ma szczególną cechę. W miejscu gdzie znajdują się obiekty hotelowe zainwestowano w ochronę lini brzegowej w postaci poprzecznych progów zamontowanych w dnie morza kawałek przed brzegiem w wyniku czego fale rozbijają się wcześniej i nie uderzają z takim impetem w brzeg.
Od miejsca gdzie nie ma już obiektów hotelowych morze pochłania ląd coraz bardziej za każdym dużym sztormem.
Na pierwszym filmie można zaobserwować z jednej strony piaszczystą plażę chroniona podwodnymi falochronami a po drugiej stronie mola plażę zniszczoną działalnością morza – różnica 50 metrów.
Na drugim filmie można zaobserwować fale sztormowe wlewające się poprzez mury mola w Kołobrzegu.
Natomiast na trzecim filmie zarejestrowałem pustynne warunki niesionego piachu wraz z wiatrem.
Zasada jest zawsze jedna. Jeżeli wybrzeże nie jest zabezpieczone np: betonowymi gwiazdami, to jest to tylko kwestią czasu, by morze pochłonęło ląd.
Działalność erozyjna fal morskich wzdłuż lini brzegowej Bałtyku jest bardzo widoczna, gdy wysoczyzna wchodzi w linię brzegową. Efekt tego, to proces abrazji i powstanie klifu np: w Trzęsaczu.
Zapraszam do obejrzenia filmików z ostatniego, feryjnego sztormu.
Pozdrawiam.
Tomasz Porębski
Stacja meteorologiczna na terenie naszej szkoły
Informujemy, że nasza szkoła jako druga w województwie zachodniopomorskim dysponuje klatką meteorologiczną zawierającą termometr suchy, wilgotny, maksymalny i minimalny oraz deszczomierz. Wkrótce zostaną zainstalowane termometry glebowe. Stacja będzie rozbudowana w miarę możliwości finansowych szkoły.
Po zakończeniu całej instalacji będą uruchomione dodatkowe zajęcia z geografii na których będziemy obserwować i opisywać klimat Szczecina.
Czy w Szczecinie można zaobserwować efekt miejskiej wyspy ciepła?
Podczas studiów w Łodzi brałem udział w pomiarach tego zjawiska. Zbadajmy, czy w Szczecinie również centrum miasta jest bardziej ciepłe w bezchmurne, wyżowe, mroźne noce niż peryferia…
Pozdrawiam.
Tomasz Porębski
Na ostatnim kole meteorologicznym poznaliśmy termometry będące na wyposażeniu klatki meteorologicznej. Uczennice SP nagrały filmiki z przedstawieniem termometru suchego, mokrego, minimalnego i maksymalnego. Na następnych zajęciach uczennice przedstawią kolejne przyrządy.
Zapraszamy do obejrzenia naszych filmików.
Oto osad atmosferyczny – szadź
Warunkiem koniecznym, by szadź mogła osadzić się na gałęziach, słupach czy liniach energetycznych jest ujemna temperatura. Zauważmy, że szczoteczki szadzi skierowane są w konkretną stronę. Pokazują one nam kierunek, skąd nadciąga wilgotny wiatr. Reasumując, wilgoć z nadciągającej masy powietrza osadza się przy ujemnej temperaturze na przedmiotach w terenie. Ciężar szadzi powoduje często łamanie się gałęzi i nadmierne obciążenie linii energetycznych.
Zdjęcie pochodzi z własnych obserwacji tej zimy. Na początku stycznia mieliśmy dwa dni, gdy osad ten pojawiał się na przedmiotach w terenie. Ważne jest to, że wilgoć w postaci pary wodnej przechodzi bezpośrednio w stan stały – czyli lód z pominięciem fazy ciekłej – jest to resublimacja.